Bruguera – Bruguera Repetidor

Punt de sortida: veïnat de Bruguera
Horari:1h 45 min
Desnivell: 230m
Altitud: 1427m
Dificultat: baixa
Descripció: el recorregut presenta un perfil accidentat, sempre en ascens i després en continuat descens, el desnivell no és fort i les vistes panoràmiques i el paisatge que podem contemplar ben bé valen aquest petit esforç.

Itinerari: el trajecte s’inicia a l’entrada del poble, al peu de la carretera asfaltada que puja de Ribes de Freser, prop del seu darrer revolt i abans d’arribar a l’abeurador d’aigua pel bestiar. A la dreta d’una pista de terra agafarem el sender que parteix des de la mateixa carretera (està marcat amb senyals verds: no l’hem de confondre amb la pista de terra); el sentit de la marxa és ascendent, remuntant la muntanya fins a conduir-nos a la zona del Repetidor, el punt on hi han instal·lades les antenes de transmissió del senyal de televisió.
Aquest primer tram supera una altitud d’uns 230m, des del nivell de la carretera asfaltada, a 1200m, fins als 1427m en què està situat el Repetidor.

Tot pujant, en sentit nord, ens quedaran a la nostra esquerra el Serrat de Perapinta (1352 m) i el Coll de la Pera (1300 m), damunt mateix d’una zona de prats que ocupen part dels solells desforestats, amb taques de ginestar, alguns arbres dispersos i antics camps de conreu, testimonis tots ells de la intensa colonització humana que ha sofert el territori. També hem de recordar que ens estem movent pel vessant solell de la muntanya, de sòls poc profunds i amb una secada estacional molt pronunciada: a ple l’hivern la neu fon de seguida; a l’estiu, la forta insolació abasta bona part del dia.

En aquesta primera part passarem pel camí que transcorre a l’ombra d’un espès bosc de roures, freixes, avellaners, pins, verns i bedolls, guarnit per un sotabosc ric en espècies com la ginesta, rosers alpins, arços i falgueres. Normalment, aquest tipus de vegetació, en els vessants solells, sol resseguir estrictament els torrents i els fondals. De fet, aquí hi neix un petit torrent que aboca les seves aigües a la Riera de Bruguera.

Sortint d’aquest bosquet ens trobarem amb un primer prat que haurem de vorejar per la dreta, tot sortint a un segon prat, més gran. El creuarem longitudinalment en direcció nord-est fins trobar, al seu final, un abeurador pel bestiar i, de nou, un altre prat, que també haurem de travessar, ara en direcció oest.

Un cop passada aquesta zona de prats agafarem un nou camí i ens endinsarem en un petit bosc. Pocs metres més endavant, gaudirem d’un paisatge espectacular: als peus i a mà esquerra hi queda el poble de Bruguera; més enllà hi emergeix l’extensa pineda de pi roig del Serrat de l’Home i del Coll de la Portella, amb el veïnat del Serrat Roig, una zona més ombrívola on s’ha substituït la fageda original pel pi roig.

Per davant nostre, a l’altra banda de la Vall que ha excavat el Riu Freser, en primer pla hi distingim el veïnat d’El Baell, un petit nucli rural depenent del municipi de Campelles, envoltat per una extensa àrea boscosa de pi roig, sota la Collada de Grats i la Baga de Campelles, a la falda de la Serra de Montgrony i als peus dels cims de la Covil (2004 m) i de la Berruga (1785 m); cap el sud-oest s’hi estén la serralada de muntanyes que voregen el Berguedà, amb la Serra del Cadí i el prominent Pedraforca al fons.

Girant la mirada cap a la nostra dreta, al nord-oest, s’hi reconeixen els contraforts de les muntanyes que envolten la Collada de Toses, des del Puig d’Estremera (1947 m), la Tossa del Pas dels Lladres (2665 m), el Puig de Dòrria (2546 m) i el Puigmal (2909 m) fins a la Tossa d’Alp, els cims de la Molina i de la Baga de Toses (la Creueta, la Moixera i Pla Baguet). També podem veure el poble de Planoles (1150 m) i els veïnats de Dòrria (1500 m) i de Ventolà (1328 m).

A partir d’aquest punt continuarem per un camí forestal en direcció nord; just a la nostra dreta es veuen les antenes del Repetidor. Si es gaudeix d’una bona condició física es pot intentar grimpar fins dalt en línia recta. Més segur i reposat és optar pel bon camí i seguir per la pista de terra. Un parell de quilòmetres més endavant arribarem al Repetidor.
Tot aprofitant el merescut descans al que dóna dret tota ascensió culminada, podem repassar la vista de la què ja hem gaudit una estona abans i una mica més avall.

Resta només ressenyar que tota aquesta zona del massís del Taga presenta un subsòl riquíssim en abundoses aigües subterrànies; la idoneïtat del lloc i l’excel·lent qualitat d’aquesta aigua mineral natural expliquen la presència del brollador de Fontaga, situat al peu de la N-152, prop del balneari de Montagut; és aquí on brolla la reconeguda aigua de Ribes.

Emprendrem el camí de retorn cap a Bruguera pel mateix camí de l’anada.